KANO Model: A study to identify important attributes for customer satisfaction in a shoe store

Autores

  • Gustavo Alves Pereira
  • Wiliam Santos Souza
  • Willyans Santos de Jesus
  • Emerson Cleister Lima Muniz https://orcid.org/0000-0002-9233-0618
  • João Artur de Souza

DOI:

https://doi.org/10.15675/gepros.v17i1.2616

Palavras-chave:

Modelo de KANO, Satisfação de clientes, Loja de calçados, Melhoria dos serviços

Resumo

Purpose – To identify which requirements are most important for generating customer satisfaction in a footwear company, through the application of the KANO Model.
Design/methodology/approach – A questionnaire was applied by non-probabilistic sampling to collect information, created based on the literature on the subject under study. To ensure its reliability, Cronbach's α was applied as a parameter. For analysis and categorization of requirements, the research followed the guidelines of the Kano Model.
Findings – The requirements are framed in mandatory, one-dimensional and attractive attributes. Of these, the mandatory attributes, essential to guarantee customer satisfaction, have already been prioritized by management. It was also found that the strategies used by the company meet about 88% of the identified requirements.
Originality/value – The prior identification of the main customer requirements in the company's sector, its detailed analysis and categorization into attributes is the key value of the research, bringing direct benefits to management and its customers. The results allowed management to visualize analytically which of its actions directly contribute to customer satisfaction. And which demanded a joint effort from the company, but without adding much value to customer satisfaction. This, in turn, directly contributes to a better strategic alignment of the company's actions, which now prioritize the delivery and improvement of products/services that benefit all stakeholders.
Keywords - KANO model. Customer satisfaction. Shoes store. Service improvement.

Referências

Alves, L., Moyano, C. A. M. Avaliação Da Satisfação Das Consumidoras Do Varejo de Roupas e Calçados Feminino de Candelária/RS. XI Seminário Interinstitucional de Pesquisa em Administração. UCS, Caxias do Sul, 2016.

BARROS, Aidel Jesus da Silveira; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. A pesquisa e a iniciação científicas. NAS, p. 81-104, 2007.

BERGER, C. et al. KANO's methods for understanding customer-defined quality. Center for Quality Management Journal, v.2, n.4, p.3-35, 1993.

CHEN, C.C., CHUANG, M.C. Integrating the Kano model into a robust design approach to enhance customer satisfaction with product design. International Journal of Production Economics, v. 114, p. 667-681, 2008. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2008.02.015

CORRAR, L. J.; PAULO, E.; DIAS FILHO, J. M. Análise multivariada: para os cursos de administração, ciências contábeis e economia. São Paulo: Atlas, 2007.

FIGUEREDO, M. S. Percepções sobre os atributos de qualidade da associação educacional do Vale do Itajaí Mirim a partir da integração dos modelos SERVQUAL e KANO. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Administração) – Fundação Universidade Regional de Blumenau. 165 p., 2005.

FREITAS, A. L. P., Uma Metodologia Multicritério de Subordinação para a Classificação da Qualidade de Serviços sob a Ótica do Cliente, Tese de Doutorado - Programa de Pós-Graduação em Ciências de Engenharia - UENF, jul 2001.

FREITAS, A. L. P.; RODRIGUES, S. G. Avaliação da Confiabilidade de Questionários: uma Análise Utilizando o Coeficiente de Alpha de Cronbach. In: Anais do XII SIMPEP – Simpósio de Engenharia de Produção, Bauru, SP, Brasil, 2005.

GARCIA, Ellen Figueiredo Leão. Qualidade Percebida dos Serviços Prestados no Varejo do Vestuário na Cidade de Natal/RN. Natal, RN, 2013. Dissertação (Mestrado), Universidade Potiguar, Programa de Pós-graduação em Administração, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HORA, H. R. M. da.; MONTEIRO, G. T. R.; ARICA, J. Confiabilidade em questionários para qualidade: um estudo como coeficiente alfa de Cronbach. Produto e Produção. Porto Alegre, v. 11, n. 2, p. 85 - 103, jun. 2010. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-8026.9321

GONÇALVES, J. B. Amostragem: conceitos básicos. 2009. Disponível em: <http://www.ebah.com.br/content/ABAAAAVCsAA/amostragem>. Acesso em: 10 nov 2017.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua, 2016. Disponível em: . Acesso em: Set 2017.

JOHNSTON, R. Linking Complaint Management to Profit, International Journal of Service Industry Management, vol. 12, n.º 1, p. 60-69, 2001. DOI: https://doi.org/10.1108/09564230110382772

KANO, N., SERAKU, N., TAKAHASHI, F., TSUJI, S. Attractive quality and must-be quality, The Journal of the Japanese Society for Quality Control, v. 14, n. 2, p. 39-48, 1984.

KOTLER, P. Administração de marketing: a edição do novo milênio. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

LEE, C. Y., HUANG, S. Y. A new fuzzy concept approach for Kano’s model. Expert Systems with Applications, v. 36, p. 4479–4484, 2009. DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2008.05.034

LIAO, Y., YANG, C., LI, W. Extension Innovation Design of Product Family Based on Kano Requirement Model. Procedia Computer Science, v. 55, p. 268-277, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.07.045

LIMA, A. Gestão de Marketing Direto: da conquista ao relacionamento com o cliente. São Paulo: Atlas, 2006.

MATTAR, F. Pesquisa de marketing. Ed. Atlas. 1996.

MATZLER, K.; HINTERHUBER, H. H.; BAILOM, F.; SAUERWEIN, E. How to delight your customers. Journal of Product & Brand Management, v.5, n.2, p.6-18, 1996. DOI: https://doi.org/10.1108/10610429610119469

PARENTE, J. G., BARKI, E. Valor no varejo direcionado ao segmento de baixa renda. Porto Alegre: Bookman, 2008.

PALADINI, E. P. Qualidade Total na Prática: implantação e avaliação de sistemas de qualidade total. São Paulo: Atlas. 1997.

PICOLO, J. D. Influência do desempenho de atributos de produtos ou serviços na satisfação dos clientes: uma análise comparativa entre diferentes técnicas de pesquisa. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Administração) – Fundação Universidade Regional de Blumenau. 196 p., 2005.

ROOS, CRISTIANO; SARTORI, SIMONE; GODOY, LEONI PENTIADO. Modelo de KANO para a identificação de atributos capazes de superar as expectativas do cliente. Revista produção online, v. 9, n. 3, 2009. DOI: https://doi.org/10.14488/1676-1901.v9i3.186

SAMPAIO, C. H; SANZI, G; SLONGO, L; PERIN, M. G. Fatores visuais de design e sua influência nos valores de compra do consumidor. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 49, n. 4, p. 373-386, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902009000400002

SAUERWEIN, E. et al. The KANO Model: How to Delight Your Customers. International Working Seminar on Production Economics, v.1 of the IX, Austria, p.313-327, Feb., 1996.

SHEMWELL, D.J.; YAVAS, U.; BILGIN, Z. Customer-service provider relationships: na empirical test of a model of service quality, satisfaction and relationship-oriented outcome. International Journal of Service Industry Management, v. 9, n. 2, p. 166-168, 1998. DOI: https://doi.org/10.1108/09564239810210505

TONTINI, G. Como identificar atributos atrativos e obrigatórios para o consumidor. Revista de Negócios, Blumenau, v. 8, n.1, p. 19-28, 2003.

TONTINI, G.; SANT’ANA, A. Identificação de atributos críticos de satisfação em um serviço através da análise competitiva do Gap de melhoria. Gestão & Produção. São Carlos, v. 14, n. 1, p.43-54, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-530X2007000100005

VIOLANTE, M. G; VEZZETTI, E. Kano qualitative vs quantitative approaches: An assessment framework for products attributes analysis. Computers in Industry, v. 86, p. 15–25, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compind.2016.12.007

Downloads

Arquivos adicionais

Publicado

2022-03-08

Como Citar

Pereira, G. A., Souza, W. S., de Jesus, W. S., Muniz, E. C. L., & de Souza, J. A. (2022). KANO Model: A study to identify important attributes for customer satisfaction in a shoe store. Revista Gestão Da Produção Operações E Sistemas, 17(1), 01. https://doi.org/10.15675/gepros.v17i1.2616

Edição

Seção

Artigos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)